Nieuws

  • Bericht van de COVID Taskforce – 25 januari 2022

    Direct na de persconferentie van dinsdagavond 25 januari is de COVID-taskforce weer bijeen gekomen. In dit overleg is besproken of de aangekondigde versoepelingen van invloed zijn op de voorgenomen versoepelingen voor de PGL die vorige week aangekondigd zijn. Door middel van dit bericht willen wij iedereen informeren over de genomen besluiten.
    Als uitgangspunt geldt voor ons als PGL nog steeds: we willen ons steentje bijdragen aan het beschermen van kwetsbaren. 

    Rondom de diensten – tot en met 30 januari digitaal

    Om praktische redenen is na de persconferentie van 17 januari al besloten om tot en met zondag 30 januari de diensten nog volledig digitaal te doen. Concreet betekent dit dat op zondag 30 januari de gezamenlijke dienst (om 10.00 uur) vanuit de Leidraad wordt uitgezonden.

    Rondom de diensten – onder voorbehoud vanaf 6 februari met kerkbezoek

    Voor bezoek bij kerkdiensten hebben we de richtlijnen voor culturele instellingen steeds gevolgd. Dat blijven we doen.
    Dit betekent dat vanaf zondag 6 februari diensten weer bezocht kunnen worden. Daarbij zullen we dan, zoals we ook voor de lockdown deden, met aanmeldingen voor de diensten gaan werken. Bij overintekening zal dan geloot worden.
    Tijdens de diensten zal er crèche en kindernevendienst zijn (met kinderen bij begin en eind van de dienst in de kerk), gemeentezang na overdenking en als slotlied. Voor voorzang geldt dat dit niet standaard ingepland zal worden, dit is afhankelijk van de keuzes die de voorganger aangeeft voor de Orde van Dienst. Er wordt na de diensten geen koffie geschonken, ook niet buiten.

    Vergaderingen

    Alle vergaderingen blijven voorlopig digitaal plaatsvinden. Na de volgende persconferentie wordt dit punt heroverwogen.

    Overige bijeenkomsten

    Voor alle andere bijeenkomsten in onze gebouwen, zoals bijvoorbeeld gespreksgroepen en activiteiten voor de jeugd, geldt: samenkomen is mogelijk. Iedere groep kan voor zichzelf beslissen of de bijeenkomst digitaal of fysiek gehouden wordt. 
    Als deze fysiek gehouden wordt, moet dit worden doorgegeven aan de koster, wordt bij verplaatsing in het gebouw altijd een mondkapje gedragen en is het scannen van een QR code verplicht. Kan er om welke reden dan ook niet gescand worden (bijvoorbeeld vanwege een lege batterij van de telefoon), dan kan de bijeenkomst niet doorgaan. Dat geldt ook als u iemand eerder al “gescand” heeft, of u weet dat iemand gevaccineerd is. We begrijpen ook dat dit soms vervelend kan zijn, maar we doen dit om toch nog activiteiten te kunnen uitvoeren. Als we dat niet zouden doen, kunnen deze activiteiten niet doorgaan.

    Tijdens bewegingen in de gebouwen moet een mondkapje worden gedragen. Dit betekent dat de gemeenteleden bij binnenkomst reeds een mondkapje dragen en deze af kunnen doen zodra ze op hun plek zitten. 
    Ook bij het verlaten van de zitplaats wordt het mondkapje gedragen.

  • Doe mee met de Valentijns-challenge

    Wat zou het leuk/mooi/hartverwarmend/welkom zijn als ALLE gemeenteleden met Valentijnsdag een kaartje krijgen! We zetten hoog in, maar we denken dat het kan: op alle 1400 adressen in onze gemeente een valentijnskaart bezorgen.
    En: daar hebben we ieders hulp bij nodig!
    Want, zoals jullie weten: vele handen maken licht werk.

    De vraag/opdracht is daarom: maak/knutsel/vouw/borduur/ fotografeer/plak/teken/kleur/… één of meerdere Valentijnskaarten. Daarop dan ook (graag!) een lieve, hartverwarmende, hartelijke, hart-onder-de-riem-stekende tekst of spreuk. De gemaakte kaarten mogen in onze drie kerkgebouwen worden ingeleverd (gewoon in de brievenbus, of binnen in de daarvoor bestemde verzamelbak).
    Iedereen kan de gemaakte kaarten inleveren tot en met zondag 6 februari; in de week voor Valentijnsdag gaan we dan de bezorging regelen (en ook hierbij kunnen we natuurlijk heel veel hulp gebruiken, opgeven kan bij Maarten, Annemieke en Fulco).
    Wekelijks zullen we in de nieuwsbrief én in de kerkdienst een update geven van het aantal kaarten – we zijn benieuwd!
    Het leuke van deze actie: iedereen kan meedoen! Er worden in onze gemeente al heel veel kaarten gemaakt, en ook verder is er veel creativiteit aanwezig. Het worden zo echt: kaarten van iedereen, voor iedereen. Doet u/doe jij/doen jullie mee?

  • Koffieochtend in de Kruisheuvelkerk

    Wat is het toch heerlijk dat die koffiedrinkochtenden bestaan. Ze voorzien duidelijk in een behoefte. Hier een impressie van de koffieochtend van 14 januari

  • Kerstpakketten voor de voedselbank

    Zaterdagmiddag 18 december 2021 heeft de Voedselbank kerstpakketten uitgedeeld in de Dorpskerk. Al op tijd stonden mensen buiten te wachten en de vreugde was groot bij wat ze allemaal meekregen.Ingezamelde spullen vanuit de kerken en supermarkten zijn uitgezocht en verdeeld. Medewerkers van het HMC doneerden kerstpakketten, stukken kaas en een heerlijke kerststol.De vrijwilligers van de voedselbank , aangevuld met vele anderen hebben er een hele week hard aan gewerkt. Aan de vele blijde gezichten bij de ophalers, groot en klein, een zeer geslaagde actie. In de Kruisheuvelkerk en waarschijnlijk ook in de Leidraad heeft de kerk met de vrijwilligers daar een bijdrage aan gegeven. Alle medewerkers zeer bedankt.

  • Oliebollenaktie

    Op zaterdag 11 december konden er oliebollen en kerststerren opgehaald worden op de boerderij van Arie Breedijk.
    Lees er hier alles over.

  • Kerststerren

    Ook dit jaar staan er in/bij onze drie kerken bomen waarin u een ster kunt ophangen met een wens of een gebed. U mag zelf een ster maken of de ster uit dit kerkblad gebruiken (en eventueel plastificeren) en in de week voor kerst ophangen.

  • De grote PGL kerst-kleurwedstrijd

    Het is weer zover; we gaan kleuren! Er zijn twee categorieën, van 0 tot 12 jaar en van 13+. De kleurplaten uit het kerkblad kunnen tot en met woensdag 22 december bij onze drie kerken worden ingeleverd in de brievenbus, ze komen dan voor het raam te hangen.

    De kleurplaten zijn ook hier te downloaden / uit te printen.

    Op 23 december zal een uiterst bekwame en zeer onpartijdige jury zich over alle inzendingen buigen, en per categorie drie winnaars aanwijzen. De winnaars worden bekend gemaakt in de kerstdiensten op 24 december. De te winnen prijzen zijn groot (én van chocolade!) Maar alleen het meedoen is al meer dan leuk.
    We kijken uit naar vele kleurrijke inzendingen.

  • Seniorenmiddag in de Leidraad


    24 november was er opnieuw een seniorenmiddag in de Leidraad. Nadat de QR-code gecontroleerd was, en iedereen op prettige afstand van elkaar een plekje had gevonden kon de middag van start. Met een heerlijke oliebol die door de organisatie was verzorgd en een kopje koffie of thee werd er bijgepraat.
    We keken met elkaar naar een korte documentaire over de Beemster, een van de werelderfgoedlocaties in Nederland. Een prachtig gebied wat velen van ons vooral zullen kennen van de kaas, maar ook wat een heus technisch hoogstandje is.

    Veel dank naar de organisatoren, en de mensen die aanwezig waren. Op naar een volgende keer!

  • Oproep 40dagentijd 2022

    Wie weet er een mooi project dat steun biedt aan mensen dichtbij of verder weg en extra aandacht verdient? Laat het weten aan de ZWO-commissie, dan wordt het wellicht ons veertigdagentijd project in 2022.
    Wij horen graag uw/jullie ideeën voor vrijdag 10 december via zwo@pgleidschendam.nl

  • Schoenendoos actie 2021

    Op zaterdag 20 november mochten we 44 schoenendozen wegbrengen naar het inzamelpunt in Leiden. Een prachtig aantal. Het waren 32 schoenendozen van de PG Leidschendam en 12 schoenendozen van de PG Voorburg. Ook was er een grote zak met prachtige zelfgemaakte knuffels bij. Zie de foto.
    We hadden dit jaar 5 dozen meer dan vorig jaar in PG Leidschendam. Een ieder die zijn steentje heeft bijgedragen heel hartelijk bedankt! En misschien al goed om te weten: volgend jaar doen we ook gewoon weer mee met de actie schoenendoos!!!